PRODUK KAMI

Khamis, 29 April 2010

Lindungi BaBy Kita.

Bayi kita Nyawa kita..


Apa yang boleh saya lakukan untuk melindungi bayi saya?

Berhati-hati sehari-hari. Selain itu, berhati-hati untuk mencuci tangan dengan sabun dan sering tidak batuk atau bersin di wajah bayi saat menyusui bayi anda, atau masa lain anda dan bayi anda berhampiran.
Jika anda sakit, atau batuk dan bersin, pertimbangkan memakai topeng.

Apakah menyusui melindungi bayi dari virus flu baru?


Ada banyak cara yang menyusui dan ASI melindungi kesihatan bayi. Kerana ini adalah virus baru, kita belum tahu tentang perlindungan khusus terhadap hal itu. Ibu meneruskan antibodi pelindung untuk bayi mereka selama menyusui. Antibodi ialah sejenis protein yang dibuat oleh sistem kekebalan dalam tubuh. Antibodi membantu melawan jangkitan.

Flu bisa sangat serius pada bayi muda. Bayi yang tidak disusui sakit dari jangkitan seperti selesema lebih kerap dan lebih teruk daripada bayi yang disusui.

Adakah saya perlu berhenti menyusui bayi saya apabila saya merasa datang di kenalan dengan flu?

Tidak Kerana ibu membuat antibodi untuk melawan penyakit mereka datang dalam hubungan dengan, susu mereka yang dibuat untuk melawan penyakit bayi mereka terkena juga. Hal ini sangat penting pada bayi muda ketika sistem kekebalan tubuh mereka masih berkembang. Menyusui juga membantu bayi untuk mengembangkan kemampuan sendiri untuk melawan penyakit.

Adakah ok untuk menyusui bayi saya jika saya sakit?

Ya. Ini benar-benar penting.

* Jangan berhenti menyusui jika anda sakit. Idealnya bayi yang kurang daripada 6 bulan usia harus mendapat penyusuan dari ASI. ASI awal dan kerap. Batas formula feed sebanyak mungkin. Hal ini akan membantu melindungi bayi anda daripada jangkitan.
* Jika anda terlalu sakit untuk menyusui, pam dan ada seseorang yang memberikan susu dihidangkan untuk bayi anda.

Jika bayi saya sakit, apakah boleh menyusui?


Ya. Salah satu hal terbaik yang dapat anda lakukan untuk bayi sakit anda tetap menyusui.

* Jangan berhenti menyusui jika bayi anda sakit. Berikan bayi anda banyak peluang untuk menyusukan semua penyakit. Bayi yang sakit memerlukan cecair lebih banyak daripada ketika mereka dengan baik. Bayi mendapatkan cairan dari ASI lebih baik dari apa pun, bahkan lebih baik daripada air atau jus kerana juga membantu melindungi sistem kekebalan tubuh bayi anda.
* Jika bayi anda terlalu sakit untuk menyusui, dia boleh minum air susu dari cawan, botol, arah suntik, atau mata-penetes.

Adakah saya tetap boleh minum ubat untuk mengubati atau menghalang influenza A (H1N1) saat menyusui?

Ya. Ibu yang menyusui harus terus jururawat bayi mereka sementara dirawat karena flu

Pautan Dari:


Kementerian Kesihatan Malaysia

http://h1n1.moh.gov.my/FaktaH1N1.php

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...