PRODUK KAMI

Khamis, 26 September 2013

Cara Mengajar Anak Membaca Al-Quran oleh Mommy Luna



Anak anak semakin membesar
Sekejap tukar jadi Boboi Boy, sekejap jadi Upin Ipin

Saya ingin berkongsi cara saya mengajar anak anak mengenal huruf dan bacaan didalam Al-Quran
Betul, pandai baca doa makan adalah skil yang menakjubkan namun ia masih boleh dikembangkan menjadi lebih baik bukan..

Tips yang dapat saya simpulkan adalah seperti dibawah (dimana ianya akan diupdate dari semasa ke semasa jika saya jumpa cara yang berkesan) :

1.Mommy dan daddy belajar dahulu

Kalau takut mommy dan daddy mengambil masa yang lama untuk belajar mengaji terlebih dahulu, kita belajar bersama sama dengan anak anak
Kenal pasti huruf Alif, Ba, Jim dan seterusnya (bersama sama)
Keywordnya ialah bersama sama
Buat muka eksaited (sebenarnya memang eksaited) bila mengenal pasti banyak jenis ‘lam alif’ didalam je’amma (Juz Amma)

2. Bukan waktu ‘mengaji’ semata mata
Saya notis anak anak tidak suka jika diajak mengaji
Jadi saya ajak mereka ‘membaca buku’
Namun buku yang mommy pilih ialah Muqaddam mereka

3. Waktu yang konsisten
Waktu yang dicadangkan ialah waktu pagi sebelum pergi kerja
Namun jika ada hari yang perlu keluar awal, ianya boleh digantikan dengan waktu selepas solat Maghrib
Amalkan sekurang kurangnya sehari sekali
Biarpun dapat bersama sama membaca 2 baris (sebelum anak mula bosan)

4. Beritahu target kita
Saya beritahu mereka yang saya mahu mereka pandai membaca jika ada huruf jawi atau ayat didalam Al-Quran
Sama seperti mereka pandai membaca rumi
Niat kita – mahu mereka berilmu
Dan beritahu cerita inspirasi seperti semua orang di Makkah bercakap bahasa Arab
Begitu juga orang di syurga dan Nabi terdahulu
Mereka pasti teruja mahu mempelajari satu skil baru untuk diri mereka sendiri

5. Guru yang membantu
Sebaiknya jika ada guru agama yang datang ke rumah
Adalah lebih baik dengan bacaan yang lebih tepat
Saya belajar bersama sama dengan kit bantuan mengajar Al-Quran
Ianya sangat membantu saya sendiri sebagai ‘teacher’

6. Bersabar dan tidak marah marah
Betul, kita mahukan generasi yang berilmu dan berdisiplin
Tapi dalam setiap yang kita lakukan pasti ada pengajaran yang boleh diambil
Pelajaran ialah belajar menghormati buku
Tidak duduk diatas buku sudah memadai bagi kami seisi keluarga .

7. Biasakan memuji
Sudahkah anda memuji seseorang hari ini?
Jika belum, mulakan dengan memuji anak dihadapannya
Seperti “Pandainya ALYA tak koyak buku” atau “Mommy gembira sangat sebab ALYA dah pandai baca Alif Ba Ta..lepas ni jika dapat baca muka surat sebelah, mesti mommy laaaaagi happy”
Tersenyum senyum sikecil anda sebab pujian itu memang untuk mereka!

Insya Allah jika kita sabar dan senyum
Lebih cepat ilmu itu sampai
Lebih comel mommy kelihatan dimata anak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...